Rolovací vrata pod drobnohledem
Zná to většina z nás. Máme hotovou garáž, vjezd nebo pracovní halu a musíme se rozhodnout, jaká vrata umístit do zejícího otvoru. Na výběr máme v dnešní době různé možnosti. Od klasických jednoduchých křídlových vrat, přes vrata sekční, rolovací, sklápěcí a fóliová ovládaná ručně, motoricky, pneumaticky nebo hydraulicky ve všech možných dekorech. Zastavme se však u vrat rolovacích.
V historii prošla rolovací vrata, tak jako všechny druhy vrat, vývojem závislým na technických možnostech konkrétního období. Počátky rolovacích vrat hledejme v počátku minulého století. Předokenní ocelová roleta byla již běžně používána jako zabezpečovací prvek pro výlohy obchodů a veřejných budov. Od toho už byl jen krůček k použití jako rolovací vrata. Ve 20. a 30. letech, kdy dochází k rozvoji motorismu, vzniká požadavek, převážně v městských aglomeracích, k zajištění garáží, kde není možno použít v té době hojně rozšířená křídlová nebo posuvná vrata. Jednalo se o vrata z profilovaných kovových jednostěnných lamel zasouvaných do vrchního boxu za pomoci pružiny.
Postupem času se doplňovaly další prvky, které zajišťovaly jak pohodlí obsluhy (motor, řídicí jednotka, dálkové ovládání), tak následně i bezpečnost (infrazávory, bezpečnostní koncová lišta, pojistka proti odrolování, pojistka proti vtažení). V současné době jsou rolovací vrata užívána hojně, jak v privátním, tak průmyslovém sektoru, což umožňuje jejich konstrukce. Jednotným znakem tohoto typu vrat je jejich výplň, jež se skládá z tzv. lamel a je navíjen (rolován) na hřídel, která je umístěna nad otvorem vrat. Odtud tedy pochází samotný název – rolovací vrata.
Rolovací vrata určená pro privátní použití (jedno až dvě garážová stání) jsou nejčastěji vyráběna z válcovaných hliníkových lamel o krycí výšce cca 77 mm, vyplněných polyuretanem (PUR) a o síle profilu cca 20 mm. Lamely bývají buď v hladkém provedení, nebo jsou podélně drážkové. Spodní hrana vrat je zpravidla tvořena taženou hliníkovou lamelou, která je opatřena pryžovým těsnícím profilem, jehož základní funkcí je utěsnění nerovností podlahy v prostoru vrat. Lamely jsou vedeny v po stranách otvoru ukotvených hliníkových vodících lištách s těsnícími kartáčky. Navíjejí se na hřídel skrytou v nosném hliníkovém boxu, který je umístěn nad otvorem vrat. Vodicí lišty jsou s krycím boxem přímo spojeny a opticky tak tvoří rám vrat, který však není ve spodní (podlahové) části otvoru uzavřen. Tato konstrukce vrat umožní montáž za otvor (z interiéru), do otvoru a také před otvor vrat (z exteriéru). Především poslední možnost může z rolovacích vrat dělat jedinou možnou variantu tam, kde z nějakého důvodu není možná montáž vrat z interiéru, a v exteriéru nelze použít standardní křídlová vrata z důvodu omezení prostoru před otvorem (například vrata na hranici komunikace či chodníku, atd.).
Rolovací vrata jsou povahou svojí konstrukce nenáročné na hloubku montážního prostoru, takže jen minimálně zasahují do prostoru garáže a neomezují tak prostor pod stropem, kde tak může být umístěno osvětlení garáže nebo je využíván jako úložný prostor. Naproti tomu však vyžadují vyšší prostor mezi horní hranou vrat a stropem (min. 250 – 300 mm) pro montáž krycího boxu tak, aby při pohledu z exteriéru zůstal box pohledově skrytý. Z toho důvodu je nutno s tímto prostorem počítat již v samotném projektu.
Pohon vrat
Pohon navíjecí hřídele je nejčastěji zajištěn použitím tzv. trubkového elektrického pohonu. Jedná se vlastně o elektromotor s dvojím vinutím a s převodovkou, jehož plášť tvoří dlouhý a úzký ocelový válec. Tento pohon je téměř celý vsunutý do navíjecí hřídele a ukotvený pomocí adaptačního kroužku a unašeče, přes který je přenášen krouticí moment pohonu na navíjecí hřídel.
Tyto pohony bývají převážně napájeny ze sítě 1 x 230 V / 50 Hz a lze je ovládat buď přímo pomocí směrových spínačů, nebo řídicí jednotkou, která je pro ovládání rolovacích vrat určena. Trubkový pohon je navíc vybaven integrovanými koncovými spínači, které zabezpečují automatické zastavení vrat v nastavené otevřené či zavřené poloze.
Možnou variantou pohonu v případě např. nedostupnosti elektrické sítě je použití tzv. kompenzační pružiny. Tato pružina je umístěna, stejně jako elektrický pohon, uvnitř navíjecí hřídele. Její předpětí pak pomáhá navíjet lamely na hřídel při otevírání vrat. Toto řešení je však, oproti elektrickému pohonu, omezeno maximální plochou a také výškou vrat z důvodu nízkého rozsahu otáček pro předpětí pružiny – nastavení tažné síly. Samotné ovládání vrat (otevírání a zavírání) pak vyžaduje manuální sílu a postrádá tak komfort elektricky poháněných vrat.
Bezpečnost provozu a ovládání
Provoz rolovacích vrat a jejich ovládací prvky jsou vázány dodržením bezpečnosti provozu a dalších předpisů dle ČSN EN 13241-1. Jedním ze specifických a zároveň nejdůležitějších bezpečnostních prvků je u rolovacích vrat tzv. pádová brzda. Jedná se o mechanické zabezpečení proti samovolnému odvinutí lamel z hřídele a nekontrolovanému pádu vratové výplně. Funguje na podobném principu jako bezpečnostní pásy v autě, kdy při překročení určité rychlosti otáčení navíjecí hřídele (počtu otáček za minutu) dojde k jejímu zablokování a pomocí integrovaného mikrospínače také k odpojení přívodního napětí k motoru, případně rozpojení bezpečnostního vstupu řídicí jednotky. Je tedy ochráněn jak majetek a zdraví uživatelů, tak i vlastní vrata před jejich poškozením.
Základním způsobem ovládání vrat s elektrickým pohonem je použití směrových tlačítkových nebo klíčových spínačů v tzv. režimu „mrtvý muž“. Při tomto způsobu ovládání musí obsluha vrat držet tlačítko pro zvolený směr (otevírání nebo zavírání) po celou dobu běhu vrat. V případě nebezpečí kolize pak pouhým uvolněním tlačítka dojde k okamžitému zastavení vrat. Pro komfortní způsob ovládání s dálkovým vysílačem jsou použity přídavné řídicí jednotky určené přímo pro rolovací vrata. Vrata jsou zpravidla provozována v tzv. impulzním režimu, kdy vysláním příkazu k pohybu vrat v libovolném směru vrata zajíždí do nastavené koncové polohy, nebo následným příkazem zastaví v průběhu jejich dráhy. Podmínkou pro ovládání vrat v impulzním režimu je zabezpečení nájezdové hrany vrat. Toto zabezpečení je realizováno pomocí optoelektronické, kontaktní, nebo tlakové lišty umístěné v těsnícím profilu spodní lamely vrat. Tento bezpečnostní prvek pak musí být před zavřením vrat otestován řídicí jednotkou a teprve po vyhodnocení jeho funkčnosti dojde k pohybu vrat.
Barevná provedení
Rolovací vrata jsou nabízena ve velmi široké barevné škále a to nejen samotných výplní (lamel), ale rovněž dalších konstrukčních dílů, jako je krycí box, vodicí lišty a koncová lamela. Především lamelová výplň bývá často nabízena i v několika desítkách základních barevných odstínů či dekorů imitujících dřevo. Tyto základní barvy jsou naneseny už na povrch rozvinutého plechu, z něhož se lamely válcují. Tím je zajištěna rovnoměrná povrchová úprava lamel a ochrana proti oxidaci v celé ploše, včetně všech záhybů. Také ostatní konstrukční díly vrat bývají nabízeny alespoň ve dvou až pěti základních barevných provedení nanesených práškovou technologií lakování.
Veškeré hliníkové plochy je pak možno dle požadavku zákazníka lakovat do odstínů standardizovaných vzorníků RAL. Není zde také žádnou výjimkou provedení vrat tzv. „bicolor“. To znamená, že vrata mají z interiéru i exteriéru jinou barvu. Přitom je možné dle přání zákazníka kombinovat v podstatě všechna výše uvedená barevná provedení vč. potažení všech profilů (kromě krycího boxu) dekorativní fólií (obvykle cca 30 základních dekorů dřeva). Vrata tak mohou například kopírovat jednotný design oken či předokenních rolet.
Design vrat
Vzhled rolovacích vrat je dán především krycí výškou lamely. Nejčastěji je to již zmíněných 77 mm, ale nabízeny jsou také lamely s krycí výškou cca 55 mm (nevýhodou je nižší pevnost díky menší síle profilu). U jednotlivých výrobců se pak lamely liší převážně hloubkou a počtem podélných drážek. Samotná konstrukce lamely se už na první pohled příliš neodlišuje. Lamelovou výplň je také možno doplnit o prosvětlovací okénka a to buď nahrazením některé z lamel v libovolné výšce taženou lamelou s okénky a vloženým čirým polykarbonátovým pásem, nebo samostatným dvoustěnným sklíčkem z téhož materiálu, zafrézovaným do standardní lamely.
Druhá z uvedených variant nabízí možnost volby vzdáleností mezi okénky, střídání okének mezi lamelami a u lamel s dekory dřeva také zachování jednotného vzhledu v celé ploše výplně vrat. Nedílnou součástí podtrhující celkový vzhled vrat je barevné provedení krycího boxu a vodících lišt. Toto platí především v případě, kdy jsou vrata montována před otvor (z exteriéru) a tyto díly se tak stávají součástí fasády objektu. V tomto případě se zde nabízí další možnosti kombinací barevných odstínů jednotlivých dílů.
Někteří výrobci také dodávají vrata v kompletním dekoru dřeva, tedy včetně krycího boxu. Převážně se jedná oblíbený zlatý dub nebo tmavý ořech, ale dekory dřeva u krycích boxů se neustále rozšiřují. Zde je box opět válcován z plechu, který je předem opatřen lakovanou kresbou v daném dekoru dřeva.
V dnešní době i rolovací vrata nabízejí svým uživatelům širokou možnost individualizace a záleží už jen na naší fantazii a smyslu pro detail při volbě vzhledu vrat, potažmo vzhledu celé fasády domu.